Aukcje w ramach marketplace – przewodnik sprzedającego w Allegro

Portale aukcyjne i internetowe platformy sprzedażowe stanowią świetny sposób na dotarcie do znacznie szerszego grona klientów i promocję swojego biznesu. Idealnym przykładem jest marketplace Allegro, które ma ponad 20 mln użytkowników, dając sprzedającym ogromną ekspozycję. Jak prowadzić aukcje Allegro? Sprawdź nasz poradnik dla początkujących.

Czym jest serwis aukcyjny?

Serwis aukcyjny to rodzaj strony internetowej, na której można kupować rozmaite przedmioty, biorąc udział w wirtualnych licytacjach. Licytacje trwają przez określony czas, w którym użytkownicy nawzajem przebijają swoje oferty zakupu, proponując coraz wyższe kwoty. Aukcję wygrywa ta osoba, która zaproponowała najwyższą kwotę, zanim dobiegła ona końca. Idealnym przykładem serwisu aukcyjnego jest marketplace Allegro, które rozpoczęło swoją działalność pod koniec 1999 roku właśnie w takiej formie. 

Początki Allegro – aukcje i licytacje

Licytacje przez wiele lat były główną formą sprzedaży na Allegro, choć dziś większość sprzedawców woli korzystać z opcji „kup teraz!”, czyli ustalonej z góry ceny za każdy produkt (więcej o tym poniżej). Sprzedawcy mogli ustalać dowolną cenę wywoławczą (kwotę, od której rozpoczyna się licytacja), a także cenę minimalną (sprzedaż nie dochodziła do skutku, jeśli podczas licytacji nie została osiągnięta wskazana kwota). Początkowo każdy mógł kupować i sprzedawać na portalu. W 2009 roku uruchomiono nawet kota „junior” dla osób pomiędzy 13 a 18 rokiem życia, a w 2010 roku umożliwiono zakupy osobom niezarejestrowanym na portalu.

Obecny model sprzedaży na Allegro – kup teraz!

Rewolucja rozpoczęła się wraz z wprowadzeniem sklepów na Allegro. Od 2007 roku sprzedawcy mogli zakładać własne sklepy, tworząc dla nich osobne strony, dodając logo firmy i dzieląc produkty na wybrane kategorie. Wraz ze wzrostem popularności serwisu sprawiło to, że zaczęło na nim działać coraz więcej firm, często traktując sprzedaż na Allegro jako uzupełnienie własnego sklepu internetowego. Przedsiębiorcy najchętniej sprzedają jednak swoje towary za ustaloną z góry cenę, a nie w formie licytacji. Dlatego opcja „kup teraz!” powoli zaczęła dominować na portalu.

Allegro nadal umożliwia jednak prowadzenie sprzedaży na trzy sposoby, tak jak przed laty. Można:

  • wystawić produkt na licytację, ustalając cenę wywoławczą, cenę minimalną i czas jej trwania;
  • wystawić produkt w formie „kup teraz!” – za ustaloną z góry cenę, tak jak w każdym sklepie internetowym;
  • wystawić produkt na licytację z dodatkową opcja „kup teraz!” – np. licytacja od 10 zł lub możliwość natychmiastowego zakupu za 100 zł, gdzie klient sam może zdecydować, jaką opcję wybiera.

Dziś ponad 90% działalności na portalu to oferty oferujące wyłącznie opcję „kup teraz!”. W związku z tym Allegro de facto przekształciło się z portalu aukcyjnego w typowy marketplace.

Zalety nowego modelu sprzedaży

Opcja „kup teraz!” to zdecydowanie wygodniejsze rozwiązanie przy sprzedaży przez Internet. Pozwala ustalić adekwatną cenę z uwzględnieniem własnej marży i wszystkich kosztów, a także poznać z góry wysokość prowizji czy innych opłat. Ułatwia to również prognozowanie sprzedaży i zysków. Z punktu widzenia klienta ten wariant jest znacznie prostszy i eliminuje czynnik ryzyka. Dzięki niemu można kupić pożądany produkt od razu, jeśli tylko jego cena odpowiada kupującemu.

Jak zacząć sprzedaż na Allegro? Poradnik

Dzięki wprowadzeniu opcji „kup teraz!” portal Allegro jest zdecydowanie przyjaźniejszy dla firm zajmujących się handlem. Chcesz zacząć swoją działalność na tej platformie? Nic prostszego! Wystarczy wejść na stronę Allegro i założyć konto firma. Po wypełnieniu krótkiego formularza, podaniu danych działalności gospodarczej i weryfikacji konta można zacząć dodawać oferty oraz realizować transakcje. Cały proces jest bardzo prosty, a obsługa portalu intuicyjna!